Ingredienser

Krämig blomkålssallad

Ger 4 portioner

Tillagningstid:

30 minuter*

* Tiden för blötläggningen av cashewnötterna är inte medräknad.

Krämig Blomkålssallad i skål

Krämig Blomkålssallad

Ett underbart gott alternativ för den klassiska potatissalladen är denna krämiga blomkålssallad. Fantastiskt god och passar lika bra på buffébordet som ett gott tillbehör vid dina grillkvällar.
 
Nästa gång du tänker potatissallad så tänk Krämig Blomkålssallad och våga testa något nytt.
 
Gör ett besök och läs mer om våra tankar kring receptet Krämig Blomkålssallad på Bloggen.

Så här gör du:

  • Förberd och blötlägg cashewnötterna i minst 4 timmar men gärna över natten

Såsen

  • Häll av vattnet som du blötlagt cashewnötterna i och skölj dem väl
  • Lägg cashewnötterna i en hög mixerkanna eller bunke
  • Mät upp och tillsätt äppelcidervinäger, saft från pressad citron, vatten och dijonsenap
  • Mixa till en slät och krämig sås (om du tycker såsen är för tjock så tillsätt lite extra vatten)
  • Tillsätt salt och pressa ner vitlöksklyftorna
  • Mixa lite till
  • Nu är såsen klar att användas

Salladen

  • Dela blomkålshuvudet i mindre buketter
  • Ånga eller koka blomkålen mjuk
  • Skala och finhacka rödlöken
  • Lägg ner i en stor bunke
  • Skölj och och strimla/skär salladslöken, stjälkselleri och rädisorna i önskad storlek
  • Tillsätt med rödlöken
  • Vänd ner blomkålen
  • Tillsätt hackad dill, vi använde frusen,  och den finhackade chilin
  • Vänd ner försiktigt
  • Häll över såsen och blanda samman till en krämig blomkålssallad
  • Smaka av med salt och nymald svartpeppar

Låt salladen stå i kylskåpet någon timme innan du serverar den så att alla smaker har satt sig.
 
Toppa med ytterligare lite strimlad salladslök och lite nymalt svartpeppar innan servering.
 
Ät och Njut!
 
Krämig Blomkålssallad på bord

Denna härligt krämiga Blomkålssallad blev snabbt en favorit här hemma Under vårt tak. Hoppas den blir en favorit även hemma hos dig!
 
Vill du ta del av fler goda recept till dina grillkvällar så ta en rundtur här i Paleoskafferiet. Här hittar du många goda grillrecept.
 
Ren och naturlig mat är fantastiskt!
Jenny & Magnus nyttigmat nyttigt hälsosam hälsosamt hälsa matlagning matglädje Paleo recept laktosfritt glutenfritt sockerfritt
PS: vissa av ingredienserna är länkade till webbutiken Bodystore och husgeråden är länkade till webbutiken Bagaren & Kocken

Eva Klockar 13 juni, 2019 21:39 - Svara

Hur viktig är cashew nötterna tror du? Kan man ta solrosfrön istället? Allergi i familjen för nötter.

undervarttak 18 juni, 2019 17:59 - Svara

Hej Eva

Vad vi vet så går cashewnötter inte att ersätta med t.ex. solrosfrön (eller andra frön).

Magnus & Jenny

Julia 14 juni, 2019 08:41 - Svara

Vilken bra idé! Ska man ändå aktivera cashewnötterna först eller behövs inte det när de ändå ska läggas i blöt? Undrar, Julia.

undervarttak 18 juni, 2019 18:00 - Svara

Hej Julia

De ska blötläggas innan användning så man behöver inte göra något annat.

Magnus & Jenny

Angelica 19 juni, 2019 18:00 - Svara

Hej! Ska blomkålen rivas eller bara delas i mindre bitar? Hur länge ungefär ska den kokas – är det som när man gör blomkålsris? 🙂

undervarttak 19 juni, 2019 18:08 - Svara

Hej Angelica

Det sa delas i buketter och kokas till buketterna börjar kännas mjuka (prova t.ex. med en provsticka om de är mjuka).

Magnus & Jenny